30.10.2013

Syvissä vesissä

Millä tavalla teidän blogitekstinne muotoutuvat?
Tulevatko luonnokseen ensimmäisenä teksti vai kuvat? Entä haalitteko luonnoksissa useita postauksia odottamassa vai suhahtaako valmiiksi saatu teksti heti julkaisuun? Tällaisia pohdin ja haluaisin tietää teidän blogeistanne ja tavasta synnyttää tuotoksianne. Itselläni usein teksti löytyy ensin, niin tässäkin postauksessa kävi. Kuvat saattavat odottaa jo kuvattuna mutta käsittelemättöminä koneella tai muistikortilla, toisinaan taas tekstin ensiaihiot on kirjoitettu alulle jo ennen minkäänlaisia kuvaussessioita - jopa kynsien ollessa vielä kesken. Tätä kirjoittaessani kynnet ovat tosiaan kesken ja yhtään kuvaa ei ole otettukaan! Toisinaan taas inspiroidun kuvista ja niitä katsellessa keksin suoltaa tekstiä.

Otsikko muotoutuu matkalla, usein mutustelen sitä vielä viimeisenä aikaansaannoksesta vinkkiä etsien. Luonnoksiin kertyy versioita, joita tiputtelen sitten ilmoille teidän luettavaksenne ja katseltavaksenne sekalaisella tahdilla ja järjestyksellä. Koska en ole alusta astikaan ollut "jokapäivän postaaja" luonnosten hilloaminen on mahdollista. Kynnen (tai pilkun)viilaajana säädän verbaaliakrobatiaani toisinaan kyllästymiseen asti. Pitäisikö tässä käyttää jotain kikkailevaa sanankäännettä tai kuvata väriä jollain toisella termillä? Millä verbillä tänään kuvaisin lakan levitystä? Luen tekstiä läpi, mutustelen, muokkaan. Backspace ja delete ovat tulleet tutuksi, kun keksin vielä paremman tavan kuvata asioita. No mutta, haitanneekos tuo. Toisinaan teksti taas tuntuu soljuvan sormista näppäimistölle kuin tanssi. Ei korjattavaa, nohevat ja mehukkaantuntuiset tekstit ja onnistuneet kuvat. YES! Synnytystuskia tekstin kanssa ei erikoisemmin ole, mutta onhan blogikin vielä kovin nuori ja lakkaushuuma hyvässä nosteessa. Perisuomalaiseen tapaan ajattelen, että kyllä se ankeuskin sieltä vielä tulee, kun ei keksisi mitään sanottavaa. Tässä mun lakatut kynnet toissaviikolta. Piste. Pessimisti ei pety :)

Ettei menisi ihan vallan vain tajunnanvirran tekstiksi ja vuodatukseksi, piristäkööt nämä tuoksuvat kaunokaiset teitä niinkuin ne piristivät minua tänään - syntymäpäivänäni.

Ja PS. Otsikko syntyi vasta 15 minuuttia tekstin jälkeen, kun siistin lakkauksia :)



13 kommenttia:

  1. Synttärionnittelut<3

    Mä lakkaan kynnet, otan kuvat, lisään luonnoksiin, kirjoitan postauksen ja ajastan julkaisuun. Käytännössä kaikki postaukset tulevat nykyään ulos ajastettuna, se on vähentänyt blogistressiä huomattavasti. Jos kynnet menevätkin katastrofaalisesti pieleen, mulla on muutamat hätätapausten varalle luonnoksissa. Kovin suurta viivettä julkaisuissa ei silti ole, mutta päivä-muutamia siitä kun olen ko. kynnet tehnyt.

    Mä olen hiton huono oikolukemaan, tekstit kirjoitan melkeinpä yhteen putkeen ja harvemmin hieron niitä pitkään tai korjailen jälkikäteen. Joskus on hankala kirjoittaa mutta useimmiten tajunnanvirta siirtyy aika itsestään näppiksen kautta internettiin teidän iloksenne;)

    Mä olen kyllä kovasti tykästynyt tähän blogiisi, toivottavasti postausinto jaksaa kantaa alun jälkeenkin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olis kannattanut tääkin kommentti oikolukea...mä mä mä :D Haha :D

      Poista
    2. Oi Sissi-muru, kiitos tuhannesti onnitteluista!
      Nyt täytyy antaa vuodatuksen palanen ja tuntea lämmin läikähdys sydämessä, jos olet tykästynyt blogiini, koskapa SINUN blogisi muutaman muun joukossa oli niitä, joiden perusteella sain poltteen tähän harrastukseen ja ehkäpä jopa kipinää kirjoittaa julkisesti... :) Olen siis pitkään ollut sinun taustajoukoissasi lukemassa ilman tunnusta, vain omista suosikeista joka päivä lukien kunnes nyt; olemme toinen toistemme lukijoita!
      Wow. Tunnustuksesi, jos sen sellaiseksi voi lukea, tuntuu todella lämmittävältä <3, olet mainio tätä kautta muodostunut "kuin hyvä ystävä"!

      Ja mitä sitä suotta oikolukemaan, jos ei ole pakko nyysätä?? Mulla se vaan kuuluu luonteeseen..., pilkunviilaaja :D

      Ja ihana kuulla sun tavasta tuottaa tekstiä ja sen julkaisusta, iso kiitos sinulle!

      Poista
    3. Kiitos kauniista sanoista:) Kyllä mun olisi hyvä oikolukea, ettei kavereiden tarvisi huomautella että "hei sulla on taas typo tuolla postauksessa" :D Paljon kivempi lukea viimeisteltyä ja ajatuksella hiottua tekstiä.

      Uskon, että vaikka blogeja on tosi paljon, niin hyville on aina tilaa. Ja erityistä plussaa on joku oma juttu, josta muodostuu blogille se persoonallinen leima joka saa lukijat palaamaan ja pysymään lukijoina. Tsemppiä valitsemallasi tiellä:)

      Poista
  2. Onnea!

    Mulla on yleensä kauhea kiire saada heti lakkauksen jälkeen postaus kirjotettua ja pihalle, jos hirveen myöhäseen menee lakkailu niin seuraavana aamulla näpyttelen. Yhden postauksen olen julkaissut ajastettuna ja senkin ihan testimielessä, sitäpaitsi kyseinen postaus tuli valmiiksi joskus kahden aikaan yöllä.. :D
    Tekstin laatu tahtoo vaihdella, joskus asiaa on ja joskus ei, siitä koitan olla stressaamatta. Ainakin pari kertaa viikossa koitan jotain saada kirjoiteltua. Turhaa toistoa koitan minäkin välttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rose!

      Tiedän tunteen, kun lakkaukset tai teksti ovat valmiita hyvän matkaa seuraavan päivän puolella... :/
      Mullakin tekstin määrä vaihtelee, samoin laatu (kikkailujen tai kuvailujen määrä ehkä), mutta en koe siitä stressiä lainkaan. Kyllä nämä aktiivisimmat lukijat ovat varmaan jo tavoittaneet mun tyylin kirjoittaa ja saaneet siitä idean, millainen olen ja millaista tekstiä tulen parhaimmillaan/huonoimmillaan suoltamaan teidän verkkokalvojenne eteen :D Pari-kolme kertaa viikossa on minunkin tahtini, joskus tilanteet vaan ajavat suunnitelmien yli tai vaihtoehtoisesti tekstiä syntyy nopeammin ihan julkaistavaksikin!

      Erilaisuus kunniaan, Bloggaajaystäväni, eiks joo? :)

      Poista
  3. Onnittelut :)

    Itselläni postaukset syntyy niin, että teen lakkauksen, kuvaan ja muokkaan kuvat, kirjoitan tekstin ja julkaisen samantien. Tekstit syntyvät aika helposti ihan vaan tajunnanvirtana ja jos ei tule, niin sitten yleensä jätän postauksen teksti-osuuden lyhyemmäksi. Oikolukemiseen olen viime aikoina alkanut kiinnittää enemmän huomiota, kun kaveri on maininnut typoista, joita minulla valitettavasti syntyy melko paljon, sillä ajatus kulkee nopeammin kuin sormet. Varmasti niitä siellä on edelleen, sillä silmäni hyppää melko automaattisesti (muidenkin blogeissa) typojen yli.

    Postaustahtina olen pyrkinyt muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pitämään pari kertaa viikossa, joskus olen suunnitellut ajastus-systeemiä ja luonnostelua katastrofien varalle, mutta jotenkin se vain ei tunnu omalta.

    Kiitos ajatuksia herättäneestä postauksesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Dollie!
      Mukava kuulla, että postaukseni herätti ajatuksia. Tuo pari-kolme kertaa viikossa on varmaan hyvin yleinen tahti.

      Poista
  4. Onnea ja kiitos kivasta blogista!

    Kuvat edellä menen minä ja tekstit syntyvät vapaavirtauksella kuvien ympärille. Parantamisen varaa olisi itselläni sekä kuvissa että teksteissä, mutta pikku hiljaa ;-)

    Blogistressin uhatessa muistutan itseäni siitä, että tämä on iloinen harrastus - ei paineen aihe. Terkkuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Funky and Fifty ;-) !
      Mukavaa, että pidät blogista :) Tuo muistuttelu harrastuksesta on kyllä hyvä pitääkin mielessä; myös muille asioille tulee olla aikaa, ettei mukava harrastus ala kuluttamaan liikaa pelkästään bloggaamisen tarpeesta.

      Poista
  5. Myöhästyneet onnittelut! <3

    Mun julkaisut tulee aina vähän siinä samalla soheltaessa, olen ehkä yhden postauksen kirjoittanut valmiiksiluonnoksiin ja postannut seuraavan päivänä, muuten kaikki tapahtuu just siinä hetkessä vaan...
    Ja sen näköistä se lopputuloskin on :D hahah!
    Aloitan kuvista, s pienennän sopiviksi ja sitten alan rustaamaan tekstiä sen kummemmin pohtimatta. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos onnitteluista Kaisa!
      Mukava kuulla teidän kaikkien tapaa kirjoittaa. Minusta sulla on aina niin mukavaa tekstiäkin, sopii jotenkin mun tyyliin :)

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Sana on vapaa, kiitos kommenteistasi!